Versenytárs elemzés lépései. – Hogyan lehet sikeresen elvégezni

 

Az üzleti vállalkozás indításakor az egyik első teendő a piac elemzése, és ezen belül a versenytárs elemzés. Fontos tudni, hogy kik a versenytársaink és, hogy mit csinálnak jól vagy rosszul az adott piacon.

Ezeknek az ismereteknek a későbbiekben hasznát veszed majd, a saját vállalkozásodban.

A versenytárs elemzés lépései nemcsak jobb stratégiák készítését teszik lehetővé, hanem segítséget ad a piac mélyebb megismerésében, így alkalmazkodni tudsz a változásokhoz, új lehetőségeket fedezhetsz fel vállalkozásod számára és kreatív megoldásokat alkalmazhatsz annak érdekében, az ügyfelek számára vonzóvá tudd tenni.

A versenytárs elemzés elhanyagolását szintén választhatod, ám ez nagyon erős versenyhátrányt jelent a számodra.

Ebben a bejegyzésben elmagyarázzuk azokat az okokat, amelyek miatt nem tanácsos elhanyagolnod a versenytársak vizsgálatát.

Offline és online környezetben a versenytárs elemzés egymástól teljesen elkülönített vizsgálatot igényel.

Az interneten (online környezetben) lévő versenytársaink többsége sokszor megegyezik az offline versenytársakkal, de ennek nem feltétlenül kell mindig így lennie.

A versenytárs elemzés előtt tudnod kell, hogy kétféle versenytárs létezik:

  • közvetlen versenytársak, akik nagyon hasonló termékkel vagy szolgáltatással
    versenyeznek, az azonos típusú ügyfelek elérése érdekében, és  a
  • közvetett versenytársak, akik
    • ugyanazokra a vevőkre céloznak, mint te, de a tiédtől eltérő termékkel, szolgáltatással.
    • más célcsoportot szeretnének elérni, a tiédhez hasonló termékkel, szolgáltatással.

Kezdetben a közvetlen online versenytársakra összpontosítunk, és azonosításuk érdekében kulcsszó kereséseket végezhetünk, amelyek leírják termékeinket vagy szolgáltatásainkat a Google-on. Olyan weboldalakat keressünk , amelyek ugyanazon feltételekkel versenyeznek.

A versenytársak ismerete segít nekünk megismerni magunkat. Vagyis a versenytársaink meghatározása lehetővé teszi számunkra, hogy megtudjuk, mi a termékünk vagy szolgáltatásunk differenciált értéke, amely segít felismerni a piaci résen belüli lehetőségeket.

Amint megtudjuk kik a közvetlen versenytársaink, megvizsgáljuk, hogy miben különbözünk tőlük, és láthatjuk lehetőségeinket a velük folytatott versenyben.

Ehhez négy tényezőt kell elemeznünk:

 

On site SEO elemzés:

Ez a vizsgálat segít bennünket abban, hogy megismerjük azokat a kulcsszavakat és kifejezéseket, amelyek segítségével versenytársaink megkísérlik az ügyfelek elérését.

  • A webhely felépítésétől  függően, a kategóriák és termékek megnevezéséhez használt kulcsszavak és a webhely belső linkjeinek ismeretéig (például mik azok a kategóriák vagy termékek, amelyekre hivatkoznak kezdőoldalról).
  • Mely  kulcsszavak azok, amikre a leginkább szeretne megjelenni az organikus keresések alálati listáján, ebből fogjuk  tudni milyen feltételekkel szeretne megjelenni versenytársunk a Google-ban.
  • Az URL-ek, címek, leírások, címsorok és egyéb elemek, amelyeket versenytársaink használnak a webhelyükön a keresőoptimalizálás érdekében, olyan eszközt lehet ehhez használni, mint a Screaming Frog.

Ezek a tevékenységek segítenek beazonosítani minden olyan feladatot, ami a versenytársaink megelőzéséhez szükséges a számunkra, ezzel biztosítva magunknak a verseny pozitív alakulását.

 

Off site SEO elemzés:

Ez a linkek tanulmányozása, amelyek a versenytársaink weboldalaira mutatnak.

Minél jobb minőségűek és minél változatosabbak a versenytársaink weboldalára mutató webhelyek linkjei, annál nehezebb lesz velük versenyeznünk.

Ennek elkezdéséhez keressük meg  a Google-ban azokat a kulcsszavakat, amelyekre a honlapunk Főoldalát szeretnénk megjeleníteni,

és elemezzük a kilencedik vagy tizedik helyen megjelenő weboldalt. Ebből tudni fogjuk, hogy milyen nehéz lesz  Főoldalunkat eljuttatni, a keresőmotor első oldalára.

Ezen felül azonosíthatunk olyan lehetséges minőségi webhelyeket, amelyek linkje mutathatna a weboldalunkra (mert hiszen ezt már megtette a versenytársakkal).

Az ilyen típusú elemzéshez olyan eszközöket használhatunk, mint például az Ahrefs vagy a SeoMoz.

 

Használhatósági elemzés:

Ezzel megfigyelhetjük azokat a célokat, amelyeket a versenytársunk kitűz a weboldalán, például a hírlevelükre történő regisztrációt vagy a vásárlást.

Segít bennünket annak megállapításában is, hogy weboldalunk betöltési ideje hasonló-e, a versenytársakhoz, használnak-e SSL protokollokat (https) vagy  engedélyezett fizetési típusokat, valamint elemzik a vásárlási folyamatot (a művelet égrehajtásához szükséges lépések számát).

Mindez befolyásolja a felhasználót abban, hogy a weboldalunkon vásároljon vagy a versenytársaknál.

Minél nagyobb bizalmat generálunk felhasználóinkban és annál könnyebb a vásárlás, annál több lehetőséget kínálunk arra, hogy a potenciális ügyfél minket válasszon, nem pedig versenytársainkat.

 

Közösségi médiában való jelenlét elemzése:

A társadalmi hálózatok, amelyekben jelen van a versenytársunk, valamint az általa azokban végzett tevékenységek, és a tevékenységek hatékonyságának ismerete szintén segít meghatározni, hogyan kell ezen a környezetben tevékenykednünk.

Ezenkívül azonosítani fogjuk a iparágunk felhasználóit és befolyásolóit, akiket szintén érdekelhet az, hogy milyen típusú üzeneteket továbbítunk a közösségi csatornánkon.

 

Versenytárs elemzés lépései – Összegzés:

Mindezek a tevékenységek segítenek megismernünk a versenytársunk megelőzéséhez szükséges feladatokat, ezzel is elősegítve számunkra a verseny pozitív alakulását.

 

Ezek is érdekelhetnek:
Hogyan mérd a weboldal teljesítményét?
A legjobb ingyenes WordPress sablonok
Weboldal látogatottság növelés